Vandfald og ND filtre

Forestil dig at du har indstillet kameraet på mindst mulige blænde (f/22 på mit 16-35 objektiv) og ISO’en er sat til 100 måske sågar 50 hvis dette er muligt. Lyset er kraftigt og lukkertiden er stadig kun på 1/20 sekund. I mange situationer vil jeg gerne opnå en længere lukkertid end 1/20 sekund, og hvis ikke billedet skal bliver overbelyst må man reducere den lysmængde der kommer ind til sensoren. Her kommer de faste ND filtre til deres ret, da de reducerer lysmængden og dermed bruges til at opnå en længere lukketider end hvad ellers er muligt. Hvis man bruger et filter der reducere lyset med et f-stop, vil man i situationen beskrevet ovenfor opnå en lukkertid på 1/10, hvis filteret blokere 2 f-stops vil man få en lukkertid på  1/5 sekund osv. På dette vandfaldsbillede har jeg brugt et 3 f-stop ND filter (også kaldet ND8, eller 0.9). Dette er brugt få at få en lukketid på 0.3 sekund, så vandet bliver blødt at se på.

Vandfald i tåge

Schweiz byder på mange vandfald. Billedet ovenfor er fra Kandersteg området, hvor jeg en dag lejede en cykel og kørte rundt i dalen på vandfaldssafari. Selv i tæt tåge kan man uden det store besvær cykle efter lyden af det brusende vand, og finde det ene store vandfald efter det andet.

Trümmelbachfälle

Lauterbrunnen er kendt som dalen med de mange vandfald. Der skulle være mere end 70 – jeg så dog ikke dem alle. Nogle af Lauterbrunnens mere spektakulære vandfald er Trümmelbachfälle. De består af ti underjordiske vandfald, hvor vandet gennem tiden har skåret huler og spektakulære formationer inde i bjerget.

Leave a comment