Fyns Hoved

I påsken besøgte jeg Fyns Hoved, et område i Danmark jeg aldrig har besøgt før. Da jeg har familie i Jylland, har Fyn det ofte med at være en ø, jeg bare kører hen over på vejen til et andet mål, så det var rigtig godt endelig at udforske naturen på Fyn lidt nærmere. Fyns Hoved består mange steder af smukke ler klinter eller skranter med stenede stranden neden for. Der er en tre kilometer lang vandrerute rundt på selve Fyns Hoved, som absolut kan anbefales. Her kommer man op og ser flotte udsigtspunkter, og ifølge brochuren er der mulighed for at se marsvin ude i vandet, dem så jeg dog ikke. Man får også set klinten på nært hold, og jeg syntes det føltes højere end den nok var, da jeg stod helt ude ved kanten og kiggede ned på stranden mens den kraftige vind blæste ind i mit ansigt. I vandet lige ud fra kysten og svævende rundt om en, kan man opleve et væld af fugle, blandt andet æderfugle, skalleslugere og diverse måger.

Fyns Hoved klint og stenstrand. Billedet er taget med lang lukkertid, så vandet er blødt at se på.

Lige øst for selve Fyns Hoved ligger en tange “Tornen” som strækker sig ud i vandet, og mod vest. Denne tange af stenstrand har skabt en lagunen på indersiden, som er et ret beskyttet og lavvandet område. Gennem tiden er sandet blevet skubbet rundt, og der blevet dannet strandengsarealer på indersiden af Tornen, som nu huser et rigt fugleliv. Området er lukket for offentlig adgang fra første april og til en gang sent på sommeren af hensyn til ynglene fugle. Da påsken lå tidligt i år var der stadig adgang på Tornen da jeg var der, og det var en virkelig smuk gåtur derud. Og ikke nok med det, på stranden på vejen derud observerede jeg pludselig en hugorm, der lå på stenene og forsøgte at få lidt varme af den tidlige forårssol. Jeg havde min 70-200 med, så den brugte jeg til at tage et par billeder af slangen. Men dette var et af de få øjeblikke, hvor jeg ønskede jeg havde haft en lidt større tele i tasken.

hugorm på sten strand, Fyns Hoved, Danmark.

5 thoughts on “Fyns Hoved

  1. Hej JulieSikke en dejlig tur du har været på Julie, inden du nåede hjem til hovedlandet. Og et par fine billeder du her udstiller. et prægtigt landskabsbillede og et fine portrætbillede af en lokal hugorm. Jeg forstår bare ikke, hvorfor du savnede en længere tele, du kom da pænt tæt på med din 70/200.Med forårshilsenOle

    • Hej Ole,
      Ja, jeg kom okay tæt på med de 200 mm, men kunne måske godt ahev tænkt mig lidt mere af et portræt, men jeg turde ikke rigtig gå tættere på. Men som sagt er det yderst sjældent jeg ønsker mig større teler, jeg bruger mest 14-35 og 24-105.

      • Hej igen Julie

        Jeg forstår din bekymring, det er ingen spøg at få et hug af en hugorm. Men i det tidlige forår er de som regel til at have med at gøre, de er som regel fredelige – læs: sløve – så man kan komme tættere på uden problemer. Jeg mindes jeg engang i den analoge fortid har fotograferet en sort hugorm på Møn med en normaloptik. Men det er noget jeg får svært ved at dokumentere og jeg brugte uden tvivl læderhandsker!

        Med forårshilsen

        ole

Leave a comment