Træer under vand

For nogle måneder siden skrev jeg et blogindlæg om den usædvanligt våde vintersæson, vi har haft her i Danmark med store mængder af regn, der har ført til oversvømmelser af søer, stier, vandløb og tunneller. Flere skovområder tæt på hvor jeg bor står stadig under vand, og jeg tog atter ud for at fotografere den forvandlede verden af hvad der plejede at være skovbunden.
Denne gang valgte jeg dog et nyt perspektiv under vandet, ved at bruge et undervandshus til mit kamera.

Splitshot of birch tree in water, Denmark.

Jeg begyndte med at gå i vandet iført gummistøvler, men det blev hurtigt klart, at dette ikke var tilstrækkeligt, da vandstanden kom faretruende tæt på kanten. Jeg skiftede til et par vaders, hvilket gjorde det markant lettere, da jeg nu ikke behøvede at bekymre mig om at træde ud i for dybt vand. Desværre opdagede jeg dog at mine vaders, efter flere års opbevaring i et skab, var blevet utætte, formodentlig i nogle af sømmene, da der ingen synlige huller var at se.

Splitshot of birch tree in water, Denmark. What used to be the forest floor is now covered with water and fine sediment.

Jeg gik målrettet efter at fange splitshots af træerne i vandet, for at skabe en kontrast mellem den naturlige og den unaturlige verden for træerne. Alle billederne er taget med et fisheye-objektiv, hvilket tilføjede et anderledes og lidt forvrænget perspektiv, specielt ovenvande. Mens jeg bevægede mig rundt i vandet, måtte jeg være opmærksom på, og så vidt muligt prøve at undgå at hvirvle det fine sediment op, da dette ellers ville resultere i uklare billeder med snask og grums.

Splitshot of birch tree in water, Denmark. What used to be the forest floor is now covered with water and fine sediment and also seen is a crayfish.

Det var fascinerende at observere skovbunden, som nu var skjult under vand. De fleste steder var græsseområderne dækket af trådalger og fint sediment. Her og der kunne jeg se lidt grønne blade fra græs eller andre planter, men størstedelen var nu en brun masse, der syntes at være ved at gå i forrådnelse. Spredt under et enkelt træ, afslørede rester af krebs skæbnen for nogle af søens oprindelige beboere. Et dyr må have fanget og spist krebsene, og efterladt de hårde uspiselige dele. På sort/hvid billedet her fangede jeg et tomt hoved med øjne og antenner, og spredt ud kort derfra lå flere klosakse og hoveder.

1 thought on “Træer under vand

Leave a comment