Hjerte og stjerner

Fredag aften sneede det i Farum, og natten til lørdag var det frost vejr, og vinden blæste kraftigt. Det var ikke bidende koldt, men nok til at sø overfladerne blev dækket af en smule is og sne. Lørdag morgen stod jeg op til et hvidt landskab, men det var tøvejr så jeg viste at sneen ikke ville holde længe. Et snedækket landskab er altid en god mulighed for at flyve en tur med dronen, da det tilføjer noget kontrast i landskabet, som ellers ofte ser brunt ud på denne årstid. Jeg gik en tur over til den lille lokale skov, og satte dronen op. Der var stadig en del vind, og dronen kom med advarslen om kraftig vind ret hurtigt. Jeg ville dog gerne nå at se hvordan hjertesøen så ud, så jeg fløj ind over træerne og op mod søen. Vinden hev i dronen, så billedet på skærmen hakkede frem og tilbage. Men det lykkedes mig at få et par billeder af søen inden jeg landede dronen igen.

sø formet som et hjertre. Der er is på søen, som næsten er tøet, men der er fykdt med stjernemønstre. Lake stars.

Jeg tror det er tredje gang jeg har fotograferet hjertesøen med sne og is i denne vintersæson. Hver gang har den set forskellig ud. Denne morgen havde søen et fantastisk stjernemønster med lyse og mørke områder udenom. Stjernemønstrene dannes, når et hul i en nylig frossen sø tillader vandet at svulme op nedefra og sprede sig over den is- og snedækkede overflade. Dette efterlader mørke huller med “fingre” af smeltet is, som ofte ligner stjerner. Det er et fascinerende fænomen og et perfekt fotomotiv.

Lake stars in the ice of a small pond. The shapes resemble ancient fish skeletons.

Efter at have set “søstjernerne” med dronen gik jeg hjem og hentede det almindelige kamera. Jeg ville også prøve at fotografere dem fra lidt tættere på. Jeg fandt et par sorte stjerne huller, der for mig mere lignede oldtids skeletter af fisk i isen, men måske ser du noget andet.

Leave a comment